Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen. Deze investering aan de voorkant is financieel vertaald als een besparing in de begroting van de WMO. In 2020 gaan we uit van een besparing van €250.000 in de (decentralisatie) uitgaven die oploopt naar €750.000 in 2022.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Aan de ambitie dat in de Deventer samenleving iedereen naar vermogen meedoet, mensen versterken zichzelf, doen iets voor een ander of voor de stad, wordt in het programma Meedoen vanuit verschillende beleidsinvalhoeken invulling gegeven.
Begin 2020 komen we tot een hernieuwd Wmo beleidskader. Hierbij wordt o.a. invulling gegeven aan de wens tot een goede sociale wijk infrastructuur. De samenhang en samenwerking tussen algemene voorzieningen en gerichte ondersteuning moet hierin een verbeterde plek krijgen. We zien goede initiatieven in de wijken ontstaan, maar signaleren gelijktijdig al enkele jaren een groei in het aantal maatwerkvoorzieningen. Het hernieuwd Wmo beleidskader moet de transformatiegedachte verder vorm gaan geven.
Dit sluit ook aan bij de beweging van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. Dit krijgt o.a. vorm in de samenwerking binnen Salland United. Maar ook in de uitvoering van ons in 2019 vastgestelde gezondheidsbeleid en in het 2017 vastgesteld vrijwilligers- en mantelzorgbeleid.
Onze toegangen in de wijk verlenen integraal, snel en adequaat zorg en ondersteuning aan bewoners die het nodig hebben. Daarbij gaan we uit van eigen regie van bewoners, maken we zoveel mogelijk gebruik van de mogelijkheden van bewoners en hun omgeving, benutten we bewonersinitiatieven en algemene voorzieningen dan wel zetten we maatwerk in. Na een grondige analyse zien we dat de organisatie van de toegang aan een verandering toe is. Begin 2020 wordt hierover een besluit genomen.
WijDeventer is bij uitstek een wijkgerichte benadering en gericht op participatie en actief burgerschap. De doorontwikkeling hiervan zetten we voort.
In regionaal verband werken we samen in het verminderen van laaggeletterdheid. Met onze lokale partners werken we aan een aanvalsplan laaggeletterdheid.
We zetten in op een actualisatie van het sportbeleid met daarbij speciale aandacht voor een stevige infrastructuur. Daarbij wordt ook in nauwe samenwerking met alle sportverenigingen en het Sportbedrijf gekeken naar hoe het Nationaal sportakkoord vertaald kan worden naar een lokaal sportakkoord.
Centrumgemeente Deventer
In de regio Midden-IJssel (Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen) en onder aanvoering van de centrumgemeente Deventer werken wij regionaal samen op het terrein van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid en de openbare geestelijke gezondheidszorg (oggz). De inzet daarbij is primair gericht op die inwoners die niet meer op eigen kracht voldoende zelfredzaam zijn als gevolg van dakloosheid en/of psychische of psychosociale problematiek (al dan niet in combinatie met licht-verstandelijke beperkingen). Soms is daarbij sprake van verslavingsproblematiek en/of het mijden van zorg, hulp en ondersteuning.
De samenwerkende gemeenten bieden beschermd wonen (voor mensen met psychische en/of psychosociale problematiek, soms gecombineerd met een licht verstandelijke beperking), maatschappelijke opvang, bemoeizorg en dragen zorg voor activiteiten gericht op het voorkomen of tegengaan van verslaving. De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) vormt hierbij het wettelijke kader. Met het geheel van deze activiteiten dragen wij bij aan het maatschappelijk herstel van de betreffende inwoners, maar ook aan de veiligheid en stabiliteit van de betreffende inwoners, de naaste sociale omgeving en de samenleving als geheel.
De visie, de uitgangspunten en de acties zoals geformuleerd in de door alle gemeenten vastgestelde regionale visie en het regionale actieplan geven richting aan de wijze waarop deze vraagstukken benaderd worden.
In 2020 hebben wij specifieke aandacht voor de implementatie van het per 1-1-2020 invoeren van de Wet verplichte ggz en de voorbereiding van het per 1-1-2021 openstellen van de Wet langdurige zorg (Wlz) voor inwoners met psychische problematiek. Daarnaast zullen wij ons in 2020 verder voorbereiden op het rijksvoornemen om de rijksmiddelen beschermd wonen per 1-1-2022 te objectiveren én gelijktijdig door te decentraliseren naar alle gemeenten. Alle gemeenten in de regio Midden-IJssel hebben aangegeven ook vanaf 1-1-2022 regionaal met de bestaande gemeenten te willen blijven samenwerken ten aanzien van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid en de oggz. Als voorbereiding op de doordecentralisatie van rijksmiddelen beschermd wonen worden in de eerste helft van 2020 de samenwerkingsafspraken vernieuwd en geoptimaliseerd.
Doelstelling - Eén gezin, één plan, één regisseur
De toegang waar een bewoner zich voor een eerste keer meldt, draagt verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners enzetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participerenin de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Beleidsindicatoren | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | 45,50 | % | RIVM |
31 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | 70 | Aantal per 1.000 inwoners | GMSD |
(bedragen x €1.000)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten | 81.977 | 85.135 | 83.918 | 84.090 | 83.995 |
Baten | 4.643 | 4.251 | 4.229 | 4.260 | 4.232 |
Saldo exclusief reserves | -77.334 | -80.884 | -79.689 | -79.830 | -79.763 |
Storting in reserves | 676 | 1.165 | 483 | 487 | 486 |
Putting uit reserves | 2.597 | 2.564 | 877 | 370 | 363 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 1.922 | 1.399 | 394 | -117 | -122 |
Saldo inclusief reserves | -75.413 | -79.485 | -79.295 | -79.947 | -79.885 |
De stijging van het saldo tussen 2018 en 2019 inclusief reserves is als volgt te verklaren:
Maatwerkvoorzieningen
In de 2e kwartaalrapportage 2019 is een voorstel opgenomen om het budget hulpmiddelen structureel met €400.000 te verhogen als gevolg van de aanzuigende werking van het abonnementstarief.
Maatwerkdienstverlening 18+
Het budget van WMO (hulp bij het huishouden, daginvulling en persoonlijke ondersteuning) stijgt met circa €1,1 miljoen als gevolg van de prijs- en looncompensatie over 2019 en 2020. Daarnaast is bij de 2e kwartaalrapportage 2018 mede vanuit de maartcirculaire, een oplopend bedrag beschikbaar gesteld voor verwachte volumegroei en de nieuwe loonschalen hulp bij het huishouden, wat voor 2020 een stijging betekent van €800.000.
Verder is bij de Voorjaarsnota 2019 eenmalig €400.000 beschikbaar gesteld voor een tariefsverhoging daginvulling in 2020.
Geëscaleerde zorg 18+
De lasten op het taakveld Geëscaleerde zorg zijn ten opzichte van 2019 gestegen met €670.000 als gevolg van de toegekende loon- en prijsontwikkeling in de decentralisatie uitkering beschermd wonen bij de meicirculaire 2019.
Daarnaast is bij de meicirculaire 2019 vanaf 2020 structureel €132.000 budget toegevoegd in verband met de invoering van de WVGGZ.
(bedragen x €1.000)
Meedoen | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | -21.240 | -23.624 | -23.876 | -24.333 | -24.353 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -11.480 | -10.570 | -10.190 | -10.155 | -10.156 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -2.626 | -2.884 | -2.886 | -2.766 | -2.767 |
Wijkteams | -6.476 | -6.513 | -6.377 | -6.329 | -6.331 |
Geëscaleerde zorg 18+ | -24.499 | -26.272 | -25.358 | -25.364 | -25.371 |
Volksgezondheid | -4.080 | -4.174 | -4.171 | -4.084 | -4.084 |
Sportaccommodaties | -2.622 | -2.409 | -2.374 | -2.379 | -2.350 |
Treasury | 722 | 700 | 679 | 710 | 682 |
Sportbeleid en activering | -5.033 | -5.137 | -5.134 | -5.131 | -5.034 |
Saldo exclusief reserves | -77.334 | -80.884 | -79.689 | -79.830 | -79.763 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Beleidsplan Meedoen 2015-2019 | 0,3 Mb | |
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2018-2023 | 0,3 Mb | |
Sportbeleid 2015-2019 | 0,6 Mb | |
Regionaal actieplan Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Regiovisie Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2014-2018 | 1,0 Mb | |
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2017-2020 | 0,5 Mb |
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | PG08 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland.Samenwerking in de regio IJsselland door uitvoering van de Wet publieke gezondheid en richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD' en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. In 2019 is de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen geactualiseerd.Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Deventer klein. Risico's voor de GD zijn o.a. faillissement van toeleveranciers, claims en procedures, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten.Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,4 goed. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 19%. | ||
Beleidsvoornemens: | Met een raadsmededeling van 19-2-1019 is de gemeenteraad geïnformeerd over de door het Algemeen Bestuur van de GGD vastgestelde Agenda Publieke Gezondheid 2019-2023 “Beweging vanuit eigen regie” waarin de GGD aangeeft op welke wijze zij de gezondheid van de bewoners van de 11 gemeenten in IJsselland wil bevorderen. Na vaststelling van de Agenda Publieke Gezondheid in het Algemeen Bestuur van de GGD IJsselland in maart 2019, wordt door de GGD een uitvoeringsplan met financiële paragraaf gemaakt. Dit uitvoeringsplan loopt parallel aan de nadere invulling van de gemeentelijke nota gezondheidsbeleid. Op 19 juni is de gemeentelijke Gezondheidsnota 2019-2022 vastgesteld. De gezondheidsnota is een coproductie van de gemeente Deventer, de GGD IJsselland en een grote diversiteit aan partners in Deventer. In bijeenkomsten en interviews met onder andere raadsleden, beleidsadviseurs, de ASDD en professionals uit zorg en welzijn, is nagegaan wat de voornaamste gezondheidsuitdagingen zijn in Deventer. | ||
Contractwaarde 2020: | |||
Bijdrage GR 2020: | € 3.705.310 | ||
Subsidie 2020: | € 115.000 Maatwerk JGZ | ||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 1.322.000 | € 1.262.000 | € 1.422.000 |
Vreemd vermogen: | € 8.657.000 | € 8.969.000 | € 8.214.000 |
Resultaat: | € 1.692.000 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | PG08 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, naast het openbaar vervoer, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen met een vorm van aanvullend openbaar vervoer of via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | In de begroting staan de financiële risico's vermeld.. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten daarvoor betalen.Op 1 november 2018 hebben Die drie gemeenten aangegeven geen gebruik meer te willen maken van het route gebonden vervoer via PlusOV vanaf 1 augustus 2019. Op basis van de Gemeenschappelijk Regeling (GR) Basismobiliteit moeten uittredingskosten worden bepaald. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Op 3-7-2019 heeft de gemeenteraad het college verzocht een zenswijze op de begroting in te dienen. De zienswijze houdt in dat de gemeente Deventer alleen kan instemmen met de ontwerpbegroting als deze op 2 punten wordt gewijzigd: I. niet opnemen van de structurele formatie-uitbreiding omdat de structurele noodzaak onvoldoende is onderbouwd; II. niet opnemen van de vorming van de reserve van €1,2 miljoen gezien het gegeven dat er nog geen besluit is genomen over een realistisch voorstel van de uittredesom van Deventer, Apeldoorn en Zutphen. Op 1 november 2018 hebben Die drie gemeenten aangegeven geen gebruik meer te willen maken van het Route Gebonden Vervoer via PlusOV vanaf 1 augustus 2019. Op basis van de Gemeenschappelijk Regeling (GR) Basismobiliteit moeten uittredingskosten worden bepaald. PlusOV heeft naar aanleiding van de zienswijze van Deventer en andere gemeenten de begroting aangepast, waarin bovenstaande punten zijn verwerkt. De gewijzigde begroting is in juli 2019 door het bestuur vastgesteld. | ||
Contractwaarde 2020: | € 276.206 | ||
Bijdrage GR 2020: | € 457.941 | ||
Subsidie 2020: | |||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 148.705 | € 12.032 | € 735.000 |
Vreemd vermogen: | € 8.645.792 | € 4.120.000 | € 4.000.000 |
Resultaat: | 0 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | PG09 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop en facturatie van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten.Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen vanuit gemeenten | ||
Toelichting: | 11 gemeenten nemen deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is de afgelopen jaren gebaseerd op het verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, ruim 21%. Doordat in 2019 het Jeugdbudget is toegevoegd aan de algemene uitkering, wordt voor de begroting 2020 wordt een nieuwe verdeelsleutel ontworpen. De nieuwe verdeelsleutel zal zoveel mogelijk aansluiten bij de oude verdeelsleutel op basis van de circulaires.De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden bevoorschot door de deelnemende gemeenten en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. | ||
Beleidsvoornemens: | Met een raadsmededeling (17 april 2018) is aangegeven dat de GR haar begroting 2019 voor apparaatskosten (met een "tegenstem" van Deventer flink heeft opgehoogd. De gemeente Deventer heeft in haar zienswijze ingebracht dat de budgetverhoging onvoldoende is onderbouwd, de transformatie lokaal plaats moet plaatsvinden en de taken van het servicebureau zouden moeten afnemen i.p.v. toenemen/uitbreiden. Het goed organiseren van taken houdt niet per definitie in dat het meer geld moet kosten. Ondanks die zienswijze heeft het bestuur van het RSJ begroting vastgesteldIn de conceptbegroting 2020 zien we dat de taken op het gebied van factuurafhandeling naar gemeenten overgaan. In dezelfde begroting zien we aan de andere kant weer een uitbreiding van taken waar een extra gemeentelijke bijdrage wordt gevraagd. Voorstel van het college is met bovenstaande argumenten een zienswijze bij het bestuur van de RSJ IJsselland in te brengen: een verhoging van de begroting en de gemeentelijke bijdrage niet nodig is gezien het voordelige resultaat in de concept jaarrekening 2018 en de mogelijkheden op andere wijze intern te besparen.De zienswijze van Deventer op de primaire begroting 2020 heeft samen met de kanttekeningen van andere gemeenten ertoe geleid dat het RSJ in september 2019 met een gewijzigde begroting komt. Deze begrotingswijziging zal voor een zienswijze aan de gemeenteraden worden voorgelegd. | ||
Contractwaarde 2020: | € 0, sinds 1 juni 2019 verzorgen de gemeenten zelf de betalen van de Jeugddeclaraties | ||
Bijdrage GR 2020: | € 403.186 (op basis van de concept begroting) | ||
Subsidie 2020: | € 1.700.000 (Jeugdbescherming) | ||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | 0 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | 0 | 0 | 0 |
Resultaat: | 0 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG08 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstand vermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme / concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. De jaarrekening 2018 laat een weerstandvermogen van €688.000,- zien. Het beoogd benodigd weerstandvermogen (vastgesteld op €656.000) is daarmee gerealiseerd. In 2019 wordt wederom een risicoscan uitgevoerd en op basis daarvan wordt het benodigd weerstandvermogen geactualiseerd. In die actuele risicoscan zal ook het minimaal benodigde en beschikbaar te houden liquidatiesaldo een plaats moeten krijgen. Constatering is dat het liquiditeitssaldo van het sportbedrijf in de jaarrekening 2018 zeer marginaal is (€213.000).De actuele risicoscan en actueel te maken benodigd weerstandsvermogen zal t.z.t. met de gemeenteraad worden gedeeld. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | In december 2016 is het strategisch beleid voor het sportbedrijf vastgesteld. Aan het uitvoeringsplan wordt gewerkt. | ||
Contractwaarde 2020: | |||
Bijdrage GR 2020: | |||
Subsidie 2020: | € 4.084.877 | ||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 688.310 | € 689.866 | € 697.000 |
Vreemd vermogen: | € 18.584.648 | € 15.058.831 | € 15.058.831 |
Resultaat: | € 18.070 | € 7.431 | € 11.171 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | € 90.756 (0) | ||
Garantie 31-12-2020: | € 1.737.505 | ||
Lening 31-12-2020: | € 14.346.142 | ||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
- TreasuryBegrote lasten excl. reserves € 287 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 7.000 (bedragen x €1.000)
- Maatwerkdienstverlening 18+Begrote lasten excl. reserves € 24.942 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 1.318 (bedragen x €1.000)
- WijkteamsBegrote lasten excl. reserves € 6.513 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 0 (bedragen x €1.000)
- Geëscaleerde zorg 18+Begrote lasten excl. reserves € 27.964 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 1.692 (bedragen x €1.000)
- Samenkracht en burgerparticipatieBegrote lasten excl. reserves € 10.761 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 162 (bedragen x €1.000)
- Maatwerkvoorziening (WMO)Begrote lasten excl. reserves € 2.993 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 84 (bedragen x €1.000)
- Sportbeleid en activeringBegrote lasten excl. reserves € 5.142 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 5 (bedragen x €1.000)
- SportaccommodatiesBegrote lasten excl. reserves € 2.699 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 290 (bedragen x €1.000)
- VolksgezondheidBegrote lasten excl. reserves € 4.174 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 0 (bedragen x €1.000)