Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een ontwerp Omgevingsvisie hebben en een ontwerp Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. Om daar straks klaar voor te zijn, hebben wij een plan van aanpak voor de implementatie gereed en werken we aan de eerste stappen. De samenleving wordt/is veel minder planbaar dan in het verleden. Daarom denken we nu vooral in spelregels die we toepassen om een initiatief in onze fysieke leefomgeving te beoordelen: draagt het bij aan de maatschappelijke opgave? Zo ja, hoe kunnen we dan zorgen dat het tot stand komt zonder elementaire belangen te schaden, zowel van omgeving als de omwonenden. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. Een groep deskundigen met verschillende achtergronden beoordeelt de kansrijkheid van een initiatief. Dat noemen we de Carrousel. De gemeente blijft uiteindelijk degene die beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de komende woningbouwopgave (het toevoegen van 3.000 woningen in 10 jaar) te realiseren.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Deventer geldt in den lande als een van de voorbeelden van een gemeente die al werkt volgens de principes van de Omgevingswet. Dat is al ingezet door de structuurvisie Stadsassenzone en heeft verder vorm gekregen in onze Omgevingsvisie. De Omgevingswet vergroot het werkdomein, en breidt dit uit met aspecten als gezondheid en duurzaamheid. Bovenal vraagt de wet straks een geheel andere manier van werken: van toetsen naar meedenken om uiteindelijk het goede verhaal achter een initiatief te kunnen vertellen waardoor het tot realisatie kan komen. We zetten deze lijn volop door! Dat doen we onder andere door samen met onze partners uitvoeringskaders te formuleren: een bandbreedte waarbinnen een project verder ontworpen kan worden. We zijn zichtbaar en actief, en maken daarover afspraken met elkaar. In ruil daarvoor zetten we het instrument van de Grondexploitatiewet in, zodat onze kosten in redelijkheid worden vergoed. We blijven echter verantwoordelijk. De afweging of een project tot stand kan komen, blijft uiteindelijk bij ons. Als lagere overheid hebben we de taak om naast de specifieke, ook de algemene belangen mee te wegen.
Op deze manier proberen we de kansen die onze binnenstad biedt, onze bedrijventerreinen, de kernen en het buitengebied volop te benutten. Dit zijn belangrijke dragers voor Deventer, die ieder hun eigen specifieke kwaliteiten hebben en belangrijke (economische) motoren zijn. Vanuit die kansen denken we, maar bewaken en versterken we ook de grote kwaliteiten die Deventer nu al heeft. Dit geldt nadrukkelijk ook voor ons landelijk gebied. Niet alleen fysiek (landschap, cultuurhistorie), maar ook naar de kwaliteit van onze inwoners. Initiatief, durf en ondernemen zit in onze aard.
Bijzondere kansen liggen er voor de ontwikkeling van het stationsgebied en omgeving in de richting van een stadscampus. In dat gebied is nu al een aantal mooie bedrijven gevestigd (onderwijs, ICT, zakelijke dienstverlening). Een deel van deze bedrijven groeit en heeft behoefte aan uitbreiding. Daarin liggen mogelijkheden om het economische klimaat te versterken, en daardoor (jonge) mensen aan Deventer te binden. Wij willen deze ontwikkeling stimuleren en faciliteren.
Deventer staat voor een majeure opgave om de komende jaren, in de periode van ongeveer 2018- 2028, 3.000 woningen toe te voegen aan de bestaande voorraad. In dit aantal zit ook de ambitie om mensen van buiten Deventer aan onze gemeente te binden. We denken dan aan mensen die wat meer te besteden hebben, en aan jong talent dat werkzaam is in een van onze mooie bedrijven. Deze kwantitatieve toevoeging is nodig om tegemoet aan de huisvestingsvraag op basis van een aantal autonome ontwikkelingen en demografische ontwikkelingen. Hierbij is al voor een deel rekening gehouden met een aantal trends die wij op dit moment zien op de woningmarkt zoals een overloop vanuit de randstad naar het oosten, toename van ouderen die op latere leeftijd nog/weer een huis kopen, e.d. Wanneer deze laatste trends en ontwikkelingen erbij betrokken worden zal de opgave mogelijk nog groter worden. Naast deze kwantitatieve opgave is er een majeure kwalitatieve opgave. Vraagstukken zoals de leefbaarheid van wijken en buurten, ongedeelde stad, de grote verduurzamingsopgave in de bestaande voorraad, vraag naar middeldure huur, huisvesting voor ouderen, jongeren en studenten, zijn aspecten die aandacht nodig hebben en dan ook een plek gekregen hebben in de in 2018 vastgestelde Woonvisie. Deze nieuwe woonvisie is ook weer de basis om prestatieafspraken te maken met woningbouwcorporaties en andere relevante partijen in de stad om onze opgave te realiseren. We gaan met de Raad en de samenleving in gesprek om onze ambitie voor de toekomst te bepalen: wat voor gemeente willen we eigenlijk zijn? Willen we groeien, in welke richting en wat willen we daarmee bewerkstelligen?
In de komende jaren maken we van het streven naar een duurzamer mobiliteit een speerpunt. In die zin staat het bevorderen van het vervoer te voet of per fiets centraal. Deze ontwikkeling is het afgelopen jaar al ingezet, en zetten we door.
Via een Uitvoeringsagenda voor het landelijk gebied willen we een bijdrage leveren aan de leefbaarheid en de dynamiek van een vitaal platteland.
Doelstelling - Kwaliteiten stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals verankerd in de Omgevingsvisie en inwoners waarderen het uiterlijk van hun woonomgeving in 2019 op 7,5. Dat is net iets hoger dan het rapportcijfer uit 2017.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Duurzaam Deventer
Oog voor elkaar
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Omgevingswet
We versterken in Deventer het werken volgens de principes van de komende Omgevingswet.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Duurzaam Deventer
Oog voor elkaar
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Evenwichtige woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We huldigen de principes uit de Omgevingsvisie en de Woonvisie 2018 (benutten de bestaande kwaliteiten, waarbij inbreiding voor uitbreiding gaat).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Duurzaam Deventer
Oog voor elkaar
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Bereikbaarheid Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer, en zetten in op het bevorderen van een duurzame vorm van mobiliteit. Het aantal inwoners dat (zeer) tevreden is over de bereikbaarheid van de eigen buurt is minimaal 66%.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Duurzaam Deventer
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Beleidsindicatoren | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
35 | Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | 227,40 | Duizend euro | CBS |
36 | Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | 10,40 | Aantal per 1.000 woningen | Basisregistratie adressen en gebouwen |
37 | Vhrosv | Demografische druk | 68 | % | CBS |
38 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | 684 | In Euro’s | COELO |
39 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | 736 | In Euro’s | COELO |
(bedragen x €1.000)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten | 7.332 | 6.673 | 5.797 | 5.830 | 5.546 |
Baten | 3.972 | 4.458 | 3.458 | 3.457 | 3.457 |
Saldo exclusief reserves | -3.360 | -2.215 | -2.339 | -2.373 | -2.088 |
Storting in reserves | 23 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 1.091 | 852 | 70 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 1.068 | -148 | 70 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -2.292 | -2.363 | -2.269 | -2.373 | -2.088 |
De daling van het saldo inclusief reserves in 2020 is als volgt te verklaren:
Wonen Boven Winkels (Wonen en Bouwen)
Als gevolg van het opheffen van Wonen Boven Winkels zijn de baten in 2020 €1.000.000 hoger. Dit wordt gestort in een reserve. Daarnaast is de risicoreserve van €454.000 in 2019 vrijgevallen.
Implementatie Omgevingswet (Ruimtelijke Ordening)
Als gevolg van aanvullende budgetten voor het implementeren van de Omgevingswet, zijn de lasten in 2019 €525.000 hoger.
(bedragen x €1.000)
Ruimtelijke Ontwikkeling | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Ruimtelijke Ordening | -2.320 | -2.252 | -1.426 | -1.498 | -1.244 |
Wonen en bouwen | -347 | 547 | -453 | -453 | -423 |
Beheer overige gebouwen en gronden | -415 | -260 | -211 | -172 | -173 |
Verkeer en vervoer | -280 | -249 | -249 | -249 | -249 |
Treasury | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo exclusief reserves | -3.360 | -2.215 | -2.339 | -2.373 | -2.088 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Afval- en grondstoffenplan 2015-2018 | 1,2 Mb | |
Beleidsnota ecologie | 2,5 Mb | |
Gebiedsgericht Grondwaterbeheerplan | 1,7 Mb | |
Omgevingsvisie externe veiligheid 2015 | 4,7 Mb | |
Uitvoeringsagenda Duurzaamheid | 1,3 Mb | |
Uitgangspunten bestemmingsplan Deventer, stad en dorpen | 0,8 Mb | |
Concept Omgevingsvisie, versie zienswijze | 12,4 Mb |
NV
NV Wonen boven winkels
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG05 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Investeren in en exploiteren van het wonen boven winkels, in het belang van een veiliger en leefbaarder binnenstad. | ||
Financieel risico: | Financieel risico is de verhuurbaarheid en waardeontwikkeling van het eigendom. Het ondernemingsplan 2017-2020 laat positieve exploitatieresultaten en ratio's zien. In 2015 is een waardevermindering toegepast. De vastgoedmarkt heeft zich echter hersteld. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer en Woonbedrijf Ieder1 (middels haar 100% dochteronderneming Wonen boven winkels vastgoedfonds Stedendriehoek BV) zijn elk voor 50% aandeelhouder in deze vennootschap. De uitdaging van deze NV is om de doelstelling (een veilige en leefbare binnenstad via realisering van woningen boven winkels) te halen met minimaal break even exploitatieresultaten. Dat is tot nu toe in beperkte mate gelukt en mede daarom waren in het verleden aanvullende kapitaalstortingen nodig. Omdat die aanvullende kapitaalstortingen niet zijn geactiveerd, is het aandeel van de gemeente Deventer in het Eigen Vermogen van de NV afgerond €1,1 miljoen. per 31 december 2018 nog steeds hoger dan het geactiveerde aandelenkapitaal ad €454.000. Daarnaast is een via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland verkregen lening van €700.000 doorgeleend aan de NV. | ||
Beleidsvoornemens: | Bij raadsmededeling van 29-5-2019 heeft het college uitgesproken de NV op te gaan heffen en het vrijkomende eigen vermogen te reserveren voor investeringen in wonen en verblijven in de binnenstad. Het college heeft daarin uitgesproken de aandelen van de NV te verkopen aan Wonen boven winkels Deventer BV (100% deelneming door woningcorporatie Ieder1), waarna een juridische fusie tussen de NV en Bv plaatsvindt. De gemeenteraad heeft inmiddels aangegeven positief te zijn over dit voornemen.Opheffing van Wonen Boven Winkels Deventer NV middels middels verkoop van de gemeentelijke aandelen betekent dat 50% van het eigen vermogen (circa €1 miljoen) terug komt naar de gemeente. Eventueel wordt het bedrag nog gecorrigeerd voor de kosten verbonden aan de opheffing. Middels de Voorjaarsnota heeft de Raad besloten deze middelen te reserveren voor investeringen in wonen in de binnenstad om hier een aantrekkelijker woongebied en verblijfsgebied voor binnenstad bezoekers van te maken. Een voorbeeldproject kan zijn de Stadshof. De Stadshof is gelegen aan een binnen carré, omringd door de Korte en Lange Bisschopstraat, de Grote Overstraat en de Spijkerboorsteeg. Het gebied heeft de potentie om een significante bijdrage te leveren aan het verbeteren van het verblijfs-, woon-, winkel- en werkklimaat in de Deventer binnenstad. Er kunnen mogelijk 80-100 appartementen worden gerealiseerd en het gebied leent zich goed om een kwalitatief hoogwaardige nieuwe functie in de binnenstad te vervullen. Hierbij staat het groene karakter van het gebied centraal en biedt het hof mogelijkheden voor vernieuwende concepten rondom. Een definitief voorstel met betrekking tot de toekomst van de NV en de inzet van de vrijkomende middelen wordt verder uitgewerkt en vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad. | ||
Contractwaarde 2020: | |||
Bijdrage GR 2020: | |||
Subsidie 2020: | |||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 2.158.852 | € 2.486.000 | € 2.657.000 |
Vreemd vermogen: | € 3.790.000 | € 3.821.000 | € 3.982.000 |
Resultaat: | € 54.068 | € 166.000 | € 171.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarplan | Jaarplan |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | € 454.000 (€ 454.000) | ||
Garantie 31-12-2020: | € 1.380.000 | ||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | € 1.450.000 (0) | ||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
- Verkeer en vervoerBegrote lasten excl. reserves € 15.533 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 468 (bedragen x €1.000)
- TreasuryBegrote lasten excl. reserves € 287 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 7.000 (bedragen x €1.000)
- Ruimtelijke ordeningBegrote lasten excl. reserves € 2.441 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 189 (bedragen x €1.000)
- Wonen en bouwenBegrote lasten excl. reserves € 3.873 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 4.034 (bedragen x €1.000)
- Beheer overige gebouwen en grondenBegrote lasten excl. reserves € 1.242 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 2.208 (bedragen x €1.000)