De ambitie van het programma Veiligheid is om in samenwerking met interne en externe partners de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid te versterken in Deventer. Het programma Veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, het voorkomen van polarisering, overlast op straat, het voorkomen en beperken van de risico's van drugsgebruik en digitale criminaliteit.
Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale dan wel landelijke prioriteiten. Er zijn grenzen ten aanzien van de mogelijkheden om het gevoel van veiligheid te beïnvloeden. Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Daarnaast leveren we vanuit het programma een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen als netwerkverbanden.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Samen werken aan Veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid in Deventer
In de afgelopen jaren is er in Deventer een belangrijk fundament neergezet om de veiligheid in Deventer naar een hoger niveau te brengen. Er worden goede resultaten behaald op het terrein van horeca (en terugdringen uitgaansgeweld), overlast en criminaliteit, crisisbeheersing en brandweerzorg, etcetera. Belangrijk is dat in Deventer het beleidsmatige fundament op een stevige wijze is gekoppeld aan de uitvoeringspraktijk en daarmee vanuit korte lijnen snel gereageerd kan worden op problematiek.
Het komende jaar willen wij het ‘veiligheidsfundament’ in Deventer verder versterken door de maatregelen zoals opgenomen in het Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2020-2023 en de voortgangsrapportage veiligheid 2019 uit te voeren. Vanuit het programma Veiligheid is het van belang dat de middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet en van daaruit gaan we extra aan de slag met de volgende ontwikkelthema's ter versterking van het fundament in Deventer:
- Ervoor zorgen dat Deventer een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten;
- Het versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid;
- Intensiveren van de aanpak van de brede drugsproblematiek;
- Meer zicht op en het vergroten van bewustzijn over digitale criminaliteit.
Vanzelfsprekend doen we dit in nauwe samenwerking met partners binnen en buiten de gemeente, op lokaal en regionaal niveau. De focus zal blijven om in samenwerking met interne en externe partners de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid te versterken in Deventer en daar ook vanuit een programmatische insteek sturing aan te geven. Daarin moet het helder worden wat de diverse inspanningen ook daadwerkelijk voor effect gaan sorteren op de veiligheid in de stad Deventer. Het proces van het Meerjarenbeleidsplan Veiligheid loopt gelijk op met de MJB 2019-2022. In de volgende MJB werken we de door de raad gestelde prioriteiten verder uit in concrete prestaties.
Aanvullend op de gestelde prioriteiten in de vorm van ontwikkelthema’s blijven werkzaamheden op de volgende veiligheidsthema’s voor de periode 2020-2023 bestaan:
- High Impact Crimes (HIC)
- Crisisbeheersing en brandweer
- Veilig Ondernemen
- Veilig Buitengebied
- Veilig Uitgaan
- Voetbal en Veiligheid
- Externe veiligheid
Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid.
Doelstelling - Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid
Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Ervoor zorgen dat Deventer een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten
Ervoor zorgen dat Deventer een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid
Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Prestaties
Beleidsindicatoren | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
6 | Veiligheid | Verwijzingen Halt | 115,71 | Aantal per 10.000 inwoners | Bureau Halt |
8 | Veiligheid | Winkeldiefstallen | 2,80 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
9 | Veiligheid | Geweldsmisdrijven | 6,30 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
10 | Veiligheid | Diefstallen uit woning | 3,90 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
11 | Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | 5,80 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
(bedragen x €1.000)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten | 10.353 | 10.622 | 10.695 | 10.892 | 10.889 |
Baten | 626 | 670 | 670 | 670 | 670 |
Saldo exclusief reserves | -9.727 | -9.952 | -10.026 | -10.222 | -10.220 |
Storting in reserves | 95 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Putting uit reserves | 401 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 306 | -3 | -4 | -4 | -4 |
Saldo inclusief reserves | -9.421 | -9.956 | -10.029 | -10.226 | -10.224 |
De stijging van het saldo tussen 2019 en 2020 inclusief reserves is als volgt te verklaren:
Openbare orde en veiligheid
In de voorjaarsnota 2019 zijn voorstellen opgenomen voor de structurele capaciteitsuitbreiding vergunningen Bibob en evenementen (€111.000). Tevens is in de voorjaarsnota 2019 naar aanleiding van de evaluatie 'inzet flexteam' €100.000 beschikbaar gesteld voor een flexteam van 2 fte, dit betreft een incidentele verhoging voor de periode 2020 tot en met 2023.
Crisisbeheersing en Brandweer
Reguliere indexatie van de bijdrage aan de Veiligheidsregio €152.000 en een hogere nacalculatie voormalig brandweerpersoneel (FLO) €100.000.
(bedragen x €1.000)
Openbare Orde en Veiligheid | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Openbare orde en Veiligheid | -2.574 | -2.725 | -2.725 | -2.725 | -2.725 |
Crisisbeheersing en Brandweer | -7.153 | -7.227 | -7.301 | -7.497 | -7.495 |
Saldo exclusief reserves | -9.727 | -9.952 | -10.026 | -10.222 | -10.220 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Aanpak huiselijk geweld Deventer visie 2016-2019 | 0,6 Mb | |
Aanpak ondermijning en weerbaarheid | 0,9 Mb | |
Aanpak veelplegers | 0,1 Mb | |
Beleidsregel bijzondere situaties wet Bibob | 0,2 Mb | |
Evenementenbeleid | 1,0 Mb | |
Handhavingsuitvoeringsprogramma | 1,0 Mb | |
Huisvestingsverordening 2019 | 0,1 Mb | |
Meerjarenveiligheidsbeleid | 0,5 Mb |
GR
GR Veiligheidsregio IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | PG02 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | ||
Financieel risico: | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd en opgenomen in de programmabegroting 2018.De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen.Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat het weerstandsvermogen €1,18 miljoen zou moeten bedragen. Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment een weerstandsvermogen van €1,0 miljoen. Dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Aan de hand van ervaringen met risicomanagement de komende jaren pas definitieve uitspraken te doen over de eventuele aanpassing van de hoogte van de aan te houden reserve / weerstandscapaciteit.De zeggenschap in de Veiligheidsregio is 9% en het financieel belang 18,96%. | ||
Toelichting: | Voorafgaand aan de begroting 2017 is de verdeelmethodiek herzien. Door het algemeen bestuur is op 23 maart 2016 namelijk gekozen voor een combinatiemodel voor de verdeling van de kosten. De kosten worden vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds. Na drie jaar, dus in 2019, wordt de verdeelmethodiek opnieuw geëvalueerd waarbij in principe het gekozen combinatiemodel gehandhaafd blijft. Bezien wordt of het geobjectiveerde aandeel van het gemeentefonds in de verdeelmethodiek kan worden vergroot. Dit proces loopt parallel met de voorbereiding van de programmabegroting 2020. Het uiteindelijke saldo van de jaarrekening 2018 komt uit op €1,45 miljoen, waarvan €500.000,- een eenmalige bijdrage van het ministerie J&V voor het uitwerkingskader meldkamer, bedoeld om onder andere de achterblijvende kosten te betalen. Voorstel is het overige voordeel €954.308 eenmalig terug te geven aan de gemeenten via de verdeelsleutel, voor Deventer een bedrag van €180.901 dat in een Kwartaalrapportage is meegenomen.Voor Veiligheidsregio IJsselland blijft er nog een te realiseren taakstelling voor de ontoereikende BTW compensatie van structureel €195.000 (vanaf 2024). Dit nadeel is tijdens het proces van de regionalisering al in beeld gebracht. | ||
Beleidsvoornemens: | In februari 2019 is de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 “Samen werken aan veiligheid” vastgesteld. De beleidsagenda is opgesteld samen met medewerkers en vertegenwoordigers van gemeenteraden, bestuur en veiligheidspartners.De beleidsagenda kent doorwerking naar de begroting 2020. Concrete uitwerking van thema’s van de beleidsagenda gebeurt in jaarplannen van 2020. Dan wordt duidelijk welke dienstverlening per gemeente wordt geleverd | ||
Contractwaarde 2020: | |||
Bijdrage GR 2020: | € 6.996.112 | ||
Subsidie 2020: | |||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 5.065.246 | € 3.403.000 | € 4.617.000 |
Vreemd vermogen: | € 32.076.679 | € 28.068.000 | € 32.996.000 |
Resultaat: | € 1.450.000 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
- Openbare orde en veiligheidBegrote lasten excl. reserves € 3.038 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 313 (bedragen x €1.000)
- Crisisbeheersing en brandweerBegrote lasten excl. reserves € 7.584 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 356 (bedragen x €1.000)