Deventer. Een plek waar je trots op bent. Of je hier nu woont, studeert, werkt of op bezoek bent. Die trots willen we uitdragen, zodat meer mensen Deventer weten te vinden om er te wonen, te werken, een bedrijf te starten, te studeren of een weekendje weg te gaan. Daarom zet Deventer in op brede marketing gericht op bewoners, bezoekers, bedrijven en talent. Deventer: een vernieuwende, eigenwijze, authentieke Hanzestad.
Deventenaren staan er om bekend dat ze graag de handen uit de mouwen steken. Boeken, koek, bedden, CV-ketels en drukwerk, het wordt in Deventer gemaakt en vanuit hier verhandeld. Ook is Deventer een broedplaats van innovatie op het gebied van chemie, technologie, duurzame economie en zorg. ICT-oplossingen die talenten hier ontwikkelen worden wereldwijd toegepast. Want slimme ideeën uit Deventer worden doorvertaald naar praktische toepassingen.
De nationale en internationale verbindingen zijn sterk door de centrale ligging tussen de Randstad en Duitsland, aan de A1, de IJssel en het spoor. In Hanzestad Deventer wordt van oudsher al over grenzen heen gekeken. Dat zorgt voor een vitale economie en een sociale samenleving.
De komende periode gaan we deze economische potenties nog beter benutten om ondernemers, werknemers en inwoners kansen en welvaart te bieden. Er wordt geïnvesteerd in de economie van Deventer. Alle ingrediënten zijn aanwezig om succesvol te zijn: een actief bedrijfsleven waar we nauw mee samenwerken, regionale en internationale samenwerking, hoogwaardige kennisinstellingen en een aantrekkelijke woonomgeving met goede stedelijke voorzieningen.
De lokale samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs is vormgegeven in het Deventer Economisch Perspectief (DEP). Het DEP heeft een gezamenlijke focus gekozen om drie kansrijke thema’s/clusters van projecten op te pakken: Werklocaties van de Toekomst, Slimme Campusstad en Verbindende Kennisstad. De eerste fase van deze projecten wordt begin 2020 afgerond. De basis voor het DEP is het besef dat samenwerking en regie essentieel zijn om vanuit de driehoek ondernemers – overheid – onderwijs de Deventer economie een stevige impuls te geven.
Regionaal werken we samen met gemeenten, bedrijfsleven en onderwijs in de Cleantech Regio. De focus in de regionale Agenda Cleantech Regio ligt op de thema’s Energietransitie, Circulaire economie en Human Capital. De afgelopen periode is met partners gewerkt aan het opstellen van een uitvoerings- en investeringsprogramma als basis voor een regionaal werkplan en een regionale lobbystrategie. Het toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen (energie-infrastructuur) inclusief havenontwikkeling, Stadscampus en stimuleren van kiezen, leren en werken in de techniek maakt daar bijvoorbeeld onderdeel vanuit.
De Uitvoeringsagenda Economie en Internationaal beleid 2019-2022 geeft overzicht en richting aan de wijze waarop de gemeente de komende jaren de Deventer economie een stevige impuls verschaft. Deze agenda voeren we uit in nauwe samenwerking met ondernemers en onderwijs.
- De uitvoeringsagenda is opgebouwd rond de vijf volgende thema’s.
- Versterken van werklocaties;
- Versterken economische structuur en ondernemersklimaat;
- Aantrekkelijk(e) stad en buitengebied;
- Veerkrachtige arbeidsmarkt;
- Deventer internationale Hanzestad.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Versterken van werklocaties
In Deventer maken we werk van werk. We zetten actief in op het aantrekken en behouden van bedrijven. We werken aan nieuwe werklocaties, maar ook aan het moderniseren, doorontwikkelen en toekomstbestendig maken van bestaande werklocaties. Dit doen we bijvoorbeeld met projecten als “Vaart in de Haven” gericht op de doorontwikkeling naar een duurzame binnenhaven met de realisatie van een containerterminal, het faciliteren van ontwikkelingen in de Poort van Deventer en natuurlijk A1 Bedrijvenpark als innovatieve toplocatie voor onder andere duurzame maakindustrie en slimme logistiek.
De ICT-gerelateerde bedrijven spelen een steeds belangrijkere rol in de Deventer economie. Het is zeker dat de impact hiervan alleen maar zal toenemen. Daarnaast is de maakindustrie van oudsher een belangrijke driver voor de economie van Deventer. Deze sector en daarmee samenhangende arbeid staat wel onder zware druk, zoals het omvallen van een aantal grote bedrijven heeft laten zien. Maakbedrijven, toeleveranciers, machinebouw, logistiek en dienstverlening zijn onderling verbonden en de wederzijdse afhankelijkheid is groot, dus is samenwerking in de keten belangrijk. Gedreven door digitalisering, slimme engineering en e-commerce liggen binnen de sector groothandel en distributie ook goede kansen voor Deventer.
We willen samen met onze partners in het DEP werken aan de vernieuwing van de economie en een basis leggen voor de toekomst. Een belangrijke focus ligt in 2020 op de uitwerking van de DEP-projecten Toekomstgerichte bedrijventerreinen en Stadscampus.
Versterken economische structuur en ondernemersklimaat
We investeren in de economische structuur en het ondernemersklimaat van Deventer. Er zijn veel ingrediënten aanwezig om succesvol te zijn. We zetten in op kansrijke sectoren en een sterkere binding met het onderwijs. Ondernemers spelen een essentiële rol in de lokale economie voor de werkgelegenheid en daarmee voor de vitaliteit van Deventer. We willen een ondernemersvriendelijk klimaat, met ruimte voor ondernemerschap. Ook hebben we aandacht voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit vraagt van onze kant goed samenspel, stevig accountmanagement en een proactieve opstelling.
Nieuwe ontwikkelingen als de komst van 5G en andere Smart-economy onderwerpen volgen we, zodat we snel op kansen kunnen inspelen.
Aantrekkelijk(e) stad en buitengebied
De komende periode werken we verder aan Deventer als aantrekkelijke bestemming voor bewoners, bezoekers, bedrijven en talenten. Dit vraagt bijvoorbeeld om goede voorzieningen, evenementen, woningen en bereikbaarheid. Ook willen we dat Deventer zich nadrukkelijk toont aan de buitenwereld. We gaan het merk Deventer, de sterke kanten van onze gemeente en onze strategische doelen stevig voor het voetlicht brengen.
In nauwe samenwerking met de nieuw gevormde stichting Deventer Marketing (...InDeventer!) zetten we stevig in op city marketing (merk Deventer), waarmee we Deventer economisch en toeristisch nog beter op de kaart zetten. De samenwerking in Hanzestedenverband wordt geïntensiveerd door een internationaal project met een aantal Duitse Hanzesteden gericht op productontwikkeling. We zetten verder in op de ligging aan de IJssel en de verbinding met Salland.
Samen met stichting Deventer Binnenstadsmanagement werken we verder aan een mooie, levendige binnenstad waar bezoekers het naar hun zin hebben en het fijn is om te wonen en werken. Onder andere via uitvoering van de Binnenstadsagenda en met aandacht voor doorontwikkeling van kermis en markt. Zowel het geldende horeca- als detailhandelsbeleid lopen af in 2020 en moeten een vervolg krijgen.
In het buitengebied moeten agrarische bedrijven zich kunnen blijven ontwikkelen om levensvatbaar te blijven. Behoud van leefbaarheid en het voorkomen van leegstand maken dat in het buitengebied in toenemende mate ruimte is voor andere economische dragers zoals toerisme, verkoop van streekproducten en zorg. De economie in de dorpen is belangrijk voor het leefbaar houden van het buitengebied en blijft aandacht houden in samenhang met het plattelandsbeleid.
Veerkrachtige arbeidsmarkt
In Deventer maken we werk van de arbeidsmarkt. We versterken onze economische positie en zetten ons in voor voldoende variatie in werkgelegenheid. Er wordt in nauwe samenwerking met ondernemers en onderwijs gewerkt aan een veerkrachtige arbeidsmarkt. We werken samen met onze partners aan het uitvoeren van een programma gericht op het verbeteren van het vestigingsklimaat, een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven en het creëren van werkgelegenheid voor langdurig werklozen.
Het gemeentelijke uitvoeringsprogramma voor de arbeidsmarkt wordt in samenhang met de partners en de projecten van het DEP opgepakt. In het bijzonder de DEP-projecten Kennisstad en Stadscampus.
Deventer internationale Hanzestad
Voor Deventer bedrijven is internationaal werken een gegeven. Ondernemers zijn internationaal vanwege hun internationale medewerkers, opdrachten en export, inkoop en investeerders. Globaliseren is voor de ondernemerssector een continu proces vanuit de eigen economische kansen, doelstellingen en motivatie. Wij gaan dit in nauwe samenwerking met het Trade Office van MKB-Deventer verder bevorderen. Met het Trade Office werkt de gemeente intensief samen rond het organiseren van inkomende en uitgaande handelsmissies, die tot duurzame economische activiteiten van Deventer bedrijven leiden. Daarnaast stimuleert de gemeente internationale maatschappelijke activiteiten. Dit omdat het internationaal beleid ook nauw verbonden is met de belangstelling en internationale activiteiten van diverse Deventer organisaties.
Via het International Office stimuleren we verbindingen tussen Deventer partijen binnen verschillende sectoren en met bijzondere aandacht voor internationale economische ontwikkeling. Tegen die achtergrond zetten we de internationale partnerschappen in Duitsland, Roemenië en Oeganda voort samen met Deventer organisaties en bedrijven. We stimuleren de verbinding tussen de internationale dimensie van de stad, de verschillende sectoren en de eigen gemeentelijke opgaven in het kader van de 17 global goals. We formuleren in 2020 een nieuwe gemeentelijke ambitie rondom internationalisering.
Tot slot
De Uitvoeringsagenda Economie en Internationaal beleid bestrijkt een looptijd van 2019 tot en met 2022. Niet alles kan en zal in het begrotingsjaar 2020 tot afronding worden gebracht. Bovendien gaat het vaak om processen die deze periode overstijgen en een lange adem vragen. Daarbij verandert de (economische) wereld snel. De Uitvoeringsagenda heeft daarom een dynamisch karakter. Van tijd tot tijd houden we deze tegen het licht. Bijvoorbeeld als in 2020/2021 de Economische visie “DeVisie 2020” wordt geëvalueerd.
Met de provincie Overijssel stemmen we af hoe we kunnen samenwerken om de economische kansen te realiseren die het provinciale coalitieakkoord “Samen bouwen aan Overijssel” biedt voor onze Uitvoeringsagenda.
Naast de aandacht voor de uitvoeringsagenda blijft volop inzet nodig op de going-concerntaken binnen het economische beleidsveld, zoals het accountmanagement, dienstverlening aan ondernemers en het organiseren van de markten en kermissen.
Doelstelling - Het versterken van de economische structuur
Het versterken van de economische structuur en het bevorderen van een goed ondernemersklimaat dat ruimte geeft aan ondernemerschap en aandacht heeft voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Het versterken van de werklocaties
Het versterken van de werklocaties, zodat deze klaar zijn voor economische en maatschappelijke ontwikkelingen, met voldoende ruimte voor bedrijven om door te groeien of zich in Deventer te vestigen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Het vergroten van de aantrekkingskracht van de stad en het buitengebied
Het vergroten van de aantrekkingskracht van de stad en het buitengebied voor bezoekers, bewoners, werknemers en bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Het bevorderen van het internationaal ondernemen en internationale maatschappelijke activiteiten in Deventer
Het bevorderen van het internationaal ondernemen en internationale maatschappelijke activiteiten in Deventer.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Prestaties
Doelstelling - Een veerkrachtige arbeidsmarkt
Een veerkrachtige arbeidsmarkt met voldoende banen en een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van talent.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Samen werken en samen leven
Prestaties
Beleidsindicatoren | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
14 | Economie | Functiemenging | 53,20 | % (Weerspiegeling verhouding tussen banen en woningen (0 = alleen wonen - 100 =alleen werken) | LISA |
16 | Economie | Vestigingen (van bedrijven) | 129,90 | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 74 jaar | LISA |
(bedragen x €1.000)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten | 4.303 | 3.592 | 3.553 | 3.502 | 3.500 |
Baten | 1.374 | 1.427 | 1.427 | 1.427 | 1.427 |
Saldo exclusief reserves | -2.930 | -2.165 | -2.126 | -2.075 | -2.073 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 241 | 38 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 241 | 38 | 0 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -2.689 | -2.127 | -2.126 | -2.075 | -2.073 |
De daling van het saldo tussen 2019 en 2020 inclusief reserves is te verklaren vanwege de verschuiving van de bijdrage aan dEVENTer (€472.000) naar taakveld Cultuurpresentatie, programma Kunst en Cultuur.
(bedragen x €1.000)
Economie en Internationaal Beleid | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Economische promotie | -955 | -712 | -711 | -712 | -711 |
Economische ontwikkeling | -1.156 | -1.073 | -1.034 | -1.111 | -1.111 |
Bedrijfsloket en -regelingen | -819 | -380 | -381 | -252 | -251 |
Saldo exclusief reserves | -2.930 | -2.165 | -2.126 | -2.075 | -2.073 |
(bedragen x €1.000) | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 52 | 52 | 52 | 52 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 52 | 52 | 52 | 52 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
(bedragen x €1.000)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 0 | 192 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | -192 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Deventer internationaal | 1,0 Mb | |
Horecabeleid 2016-2020 | 2,1 Mb | |
Structuurvisie Detailhandel | 2,5 Mb | |
Voortgangsrapportage DEVisie 2020 | 1,3 Mb | |
Reclame en uitstallingennota | ||
Uitvoeringsagenda economie en internationaal beleid 2019-2022 |
GR
GR Recreatiegemeenschap Salland
GR
Vestigingsplaats: | Raalte | ||
Website: | |||
Programma: | PG10 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 65% | ||
Doel en openbaar belang: | Taken op het gebied van aanleg, beheer en onderhoud recreatieve fiets- en voetpaden en kanosportvoorzieningen in de regio Salland en het toegankelijk en bereikbaar houden van openluchtrecreatie en het stimuleren hiervan. | ||
Financieel risico: | Per 1-1-2019 is de RGS opgeheven | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2020: | |||
Bijdrage GR 2020: | |||
Subsidie 2020: | |||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | |||
Vreemd vermogen: | |||
Resultaat: | |||
Bron: | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
NV
NV Luchthaven Teuge
NV
Vestigingsplaats: | Teuge | ||
Website: | |||
Programma: | PG10 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 25% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | ||
Financieel risico: | Algemeen risico is dat vliegbewegingen achterblijven bij de raming, minder havengelden worden ontvangen en daardoor negatieve exploitatieresultaten worden behaald.Specifieke risico's zijn de laagvliegroutes Lelystad tot 2023 en de herindeling van het luchtruim vanaf 2023. Specifiek risico is dat het Nationaal Paracentrum hierdoor noodgedwongen zou moeten verhuizen waardoor de NV Luchthaven Teuge een aanzienlijke structurele inkomstenbron (50%) mis gaat lopen. Bij brief van 22-2-2019 heeft de Minister met een kamerbrief kenbaar gemaakt dat op 25-1-2019 maatwerk afspraken zijn vastgelegd tussen het ministerie, luchtverkeersleiding Nederland, Commando Luchtstrijdkrachten, Lelystad Airport, luchthaven Teuge en het parachutistencentrum over de periode tot aan herziening van het luchtruim. waardoor er gesprongen kan blijven in de afgesproken tijdblokken | ||
Toelichting: | De aandelen van deze NV zijn in handen van de gemeenten Apeldoorn (ca. 54,5%), Deventer (ca. 25%), Zutphen (ca.11,5%) en Voorst (ca. 8,5%). De NV voorziet in haar financiering vanuit een private bank. De inbreng van de vier deelnemende gemeenten in de NV beperkt zich dan tot de inbreng van het oorspronkelijke aandelenkapitaal. Eind 2015 is een toekomstvisie voor de luchthaven aangeboden. Door de het besluit over de vliegroutes van Lelystad Airport en de herziening van het luchtruim na 2023 is de toekomst visie van de luchthaven Teuge in heel ander daglicht komen te staan. Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. De aandeelhoudende gemeenten in de NV Luchthaven Teuge, waaronder de gemeente Deventer met een belang heeft van 25%, hebben uitgesproken het aantal vliegbewegingen te maximeren op 80.000. Dat zal de NV Luchthaven Teuge als uitgangspunt hanteren voor de aanvraag om een nieuw luchthavenbesluit bij Provinciale Staten. | ||
Beleidsvoornemens: | Een exploitatieplan voor bedrijventerrein West (meerdere eigenaren) wordt door de NV opgesteld in samenspraak met gemeenten Voorst en Apeldoorn en Ontwikkelingsmaatschappij OostNL (Ministerie EZ en provincies Overijssel en Gelderland). De groei van bedrijvigheid versterkt de financiële positie van de luchthaven. | ||
Contractwaarde 2020: | |||
Bijdrage GR 2020: | |||
Subsidie 2020: | |||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 1.347.040 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 1.497.642 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 18.988 | € 6.475 | € 47.450 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | € 489.857 (€ 489.857) | ||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
- Economische ontwikkelingBegrote lasten excl. reserves € 1.085 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 0 (bedragen x €1.000)
- Bedrijvenloket en bedrijfsregelingenBegrote lasten excl. reserves € 1.058 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 678 (bedragen x €1.000)
- Economische promotieBegrote lasten excl. reserves € 1.461 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 749 (bedragen x €1.000)