Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
De lijn van opgroeien in Deventer is die van wieg naar werk. In 2019 is de visie van wieg naar werk 4.0 aangescherpt met extra aandacht voor preventie. Het uitgangspunt “het normale leven versterken” met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut staat hierin centraal. Maar ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen.
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners c.q. jongeren/ouders/ verzorgers zelf. Wanneer men er niet uitkomt op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden “in het normale leven”: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jongeren organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk.
Zoveel mogelijk vanuit 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon gedachte. Voor 2020 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:
- We versterken en verdiepen de samenwerking met onze CJG partners, onderwijs, GGD, welzijnsorganisaties. Daarin werken we aan het verder ontwikkelen van de basisvoorzieningen en algemene voorzieningen zoals bijvoorbeeld het kinderwerk en jongerenwerk.
- De gezinscoaches sluiten nog meer aan op de leefwereld van jongeren en hun ouders en werken daarin nauw samen met andere professionals in het normale leven.
- We verbeteren de samenwerking van de jeugdnetwerken in de wijk met de sociale teams.
- We intensiveren de samenwerking met het onderwijs en realiseren ook een betere aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt.
We gaan de toegang (zorg, jeugd en werk) nog beter en slimmer inrichten. We geven professionals de ruimte en het vertrouwen om te handelen. Voor 2020 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:
- We versterken de samenwerking met huis- en jeugdartsen.
- We versterken en verdiepen de afspraken met de gecertificeerde instellingen (GI’s).
- De medewerkers in de 3 gemeentelijke toegangen (gezinscoaches, sociale teams, Deventer werktalent) leren elkaar beter kennen en weten wat ieders deskundigheid is.
- We versterken de samenwerking tussen de 3 toegangen voor jongeren (sociaal team, gezinscoach en jongerenloket).
In 2020 maken we, in samenspraak met het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) die de inkoop van de jeugdhulp verzorgd, met partijen in de gemeente afspraken voor zorg en ondersteuning om de beweging van individuele naar algemene voorzieningen te stimuleren. Dit met als uitgangspunt de integrale benadering en de doorgaande zorglijn voor 18-/18+. Voor 2020 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:
- Bieden alleen maatwerkvoorzieningen aan die voortkomen uit de ondersteuningsvraag van de jongere (en/of ouders) en is gericht zijn op het versterken van het normale leven.
- We zoeken de samenwerking met die aanbieders die innoveren in hun zorgaanbod zodat ze doen wat nodig is voor de jongere.
Huisvesting Onderwijs
De leegstand van schoolgebouwen en de komst van een aantal nieuwe scholen brengt met zich mee dat er een herschikking van locaties en gebouwen moet plaatsvinden. Dit wordt vastgelegd in een nieuw IHP. Voor de herschikking van schoolgebouwen om de leegstand te verminderen ligt het voortouw bij de schoolbesturen. De gemeente brengt partijen bijeen om te komen tot een optimale onderwijshuisvesting op gemeentelijk niveau. In 2020 wordt de definitieve huisvesting voor basisschool De Zonnebloem gerealiseerd, door gebruik te maken van leegstand in een bestaand schoolgebouw. Ook in 2020 zal er verder gewerkt worden aan het mogelijk maken van de nieuwe huisvesting Marke Zuid. Voorafgaand aan de begrotingsbehandeling bent u middels een raadsmededeling geïnformeerd over de laatste stand van zaken. Bij de VJN 2020 zal het college een dekkingsvoorstel voorleggen aan de raad.
Doelstelling - 1. Normale Leven Versterken
We versterken het normale leven.Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - 2. Toegang
Toegang biedt ondersteuning aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden.De gezinscoaches werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - 3. Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jongeren die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Beleidsindicatoren | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | 0,96 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | 20,75 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
19 | Onderwijs | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | 2,20 | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado |
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | 1,74 | % 12 t/m 21 jarigen | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | 6,45 | % kinderen tot 18 jaar | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tiel |
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | 9,70 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | 1 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | 0,30 | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS |
(bedragen x €1.000)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten | 38.262 | 38.867 | 38.595 | 38.467 | 38.464 |
Baten | 3.575 | 3.496 | 3.496 | 3.496 | 3.496 |
Saldo exclusief reserves | -34.687 | -35.371 | -35.099 | -34.971 | -34.968 |
Storting in reserves | 5.950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 7.486 | 1.265 | 868 | 741 | 726 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 1.536 | 1.265 | 868 | 741 | 726 |
Saldo inclusief reserves | -33.151 | -34.107 | -34.231 | -34.230 | -34.241 |
De stijging van het saldo tussen 2018 en 2019 inclusief reserves is als volgt te verklaren:
Jeugdhulp (maatwerkdienstverlening 18-)
Het budget van Jeugdhulp stijgt met circa €1,2 miljoen als gevolg van de prijs- en looncompensatie over 2019 en 2020. Daartegenover staat een korting van het rijksbudget van €455.000 doordat Deventer ten opzichte van Nederland minder uitgeeft voor voogdij/18+. (bekostiging op basis van historische kosten)
Extra middelen Jeugd
De toelichting over de inzet van de extra middelen Jeugd staat in het hoofdstuk Financiën.
(bedragen x €1.000)
Jeugd en Onderwijs | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Onderwijshuisvesting | -7.114 | -7.078 | -6.682 | -6.525 | -6.486 |
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -3.005 | -2.852 | -2.764 | -2.764 | -2.763 |
Maatwerkdienstverlening 18- | -21.971 | -22.799 | -23.011 | -23.041 | -23.076 |
Geescaleerde zorg 18- | -2.596 | -2.643 | -2.643 | -2.643 | -2.643 |
Saldo exclusief reserves | -34.687 | -35.371 | -35.099 | -34.971 | -34.968 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2018-2023 | 0,3 Mb | |
Preventienotitie Het normale leven versterken | 0,5 Mb | |
Van Wieg naar Werk 4.0 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2014-2018 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen | 1,7 Mb | |
Visie Jeugdhulp IJsselland 2016-2020 | 0,5 Mb |
- Onderwijsbeleid en leerlingzakenBegrote lasten excl. reserves € 6.066 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 3.214 (bedragen x €1.000)
- OnderwijshuisvestingBegrote lasten excl. reserves € 7.359 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 282 (bedragen x €1.000)
- Maatwerkdienstverlening 18-Begrote lasten excl. reserves € 22.799 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 0 (bedragen x €1.000)
- Geëscaleerde zorg 18-Begrote lasten excl. reserves € 2.643 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 0 (bedragen x €1.000)