Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Aantrekkelijke leefomgeving
In de visie Leefomgeving is vastgelegd dat wij ervoor kiezen de openbare ruimte divers in te zetten; een ‘Deventer mix’. Onze inzet bestaat uit 4 pijlers, namelijk:
- De leefomgeving in de hele gemeente is schoon, heel en veilig: We ‘bewaken’ de ondergrens bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte;
- Bij de (her)inrichting van de openbare ruimte richten we ons op goede leefbaarheid, duurzaamheid, ecologie en onderhoudsvriendelijkheid;
- Bij het werken in de leefomgeving krijgt de beleving van de openbare ruimte een zwaar accent, naast het maken van economische en sociale verbindingen;
- De inzet van bewoners en ondernemers kan verschillende vormen krijgen. We onderscheiden bewonersinitiatieven en zelfbeheer. De ruimte voor initiatief vertalen we naar de inwoners met het motto ‘Wij de basis, u de plus’.
Op basis van het Bestuursakkoord 2018-2022willen wij ons focussen op een aantal terreinen:
- Deventer werkt
- Duurzaam Deventer
- Oog voor elkaar
- Levendig Deventer
- Samenwerken en samenleven.
Beide documenten sluiten op diverse onderdelen goed op elkaar aan en bieden de nodige aanknopingspunten om vanuit dit programma een verantwoorde begroting op te stellen. Op hoofdlijnen resulteert dat voor Leefomgeving in een aantal speerpunten.
Om economisch aantrekkelijk te blijven dient de leefomgeving niet alleen functioneel goed op orde te zijn maar tevens visueel aantrekkelijk en duurzaam ingericht en beheert te worden. Daarom zullen wij de komende periode investeren in het beheer en onderhoud van o.a. de binnenstad, de haven en de overige bedrijventerreinen. Hierbij zullen wij innovatie en levendigheid ook steeds als belangrijke randvoorwaarden meenemen zodat er ook in de toekomst sprake is van een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte.
Vanuit duurzaamheid zal binnen het programma meer accent komen te liggen op duurzame bereikbaarheid waarbij met name het fietsgebruik nog beter gestimuleerd en dus ook gefaciliteerd gaat worden. Door in de komende jaren de fietsvoorzieningen te optimaliseren maar ook door intensiever te communiceren met doelgroepen en belanghebbenden wordt bijgedragen aan een duurzamer milieu en aan de gezondheid van de bewoners. Tevens wordt binnen Deventer steeds meer ruimte geboden aan E-laadpalen zodat de elektrische auto's meer locaties ter beschikking krijgen om op te laden. Daarnaast zullen wij de komende jaren investeren in klimaatadaptatie door zoveel mogelijk wateroverlast te voorkomen en door hittestress te beperken.
Bij het onderhoud en de inrichting kijken we breder dan naar de (onderhouds)technische kwaliteit. Ook onderwerpen zoals ‘leefbaarheid’, ‘beleving’ en ‘algemene tevredenheid van bewoners en ondernemers’ krijgen een plaats. Bij het onderhoud van de leefomgeving laten we ons niet alleen leiden door de technische staat, maar houden we ook rekening met de beleving door het publiek. Technologische ontwikkelingen kunnen deze ontwikkeling ondersteunen. Zoals het investeren in de inrichting en met name ook de verlichting van de binnenstad. Hierbij kunnen bewoners en ondernemers samen werken aan hun eigen leefomgeving en er ontstaan tevens kansen voor grotere sociale samenhang in een buurt of wijk.
Er is een aantoonbare relatie tussen een groene leefomgeving, leefbaarheid en gezondheid. Het investeren in groen in de leefomgeving heeft dus maatschappelijke effecten. De komende jaren zal zowel in de regelgeving (omgevingsvisie) als in de uitvoering (openbare ruimte en projecten) gezondheid een specifieke plek krijgen.
Doelstelling - Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming (bewuste inrichting)
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Duurzaam Deventer
Prestaties
Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water (duurzaam)
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Duurzaam Deventer
Prestaties
Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur (beleving)
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Duurzaam Deventer
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Waardering openbare ruimte (schoon, heel en veilig)
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2020 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Duurzaam Deventer
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
(bedragen x €1.000)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten | 37.021 | 35.028 | 33.261 | 33.899 | 33.964 |
Baten | 14.204 | 15.144 | 14.137 | 14.166 | 14.195 |
Saldo exclusief reserves | -22.818 | -19.883 | -19.124 | -19.733 | -19.769 |
Storting in reserves | 540 | 430 | 292 | 371 | 450 |
Putting uit reserves | 3.792 | 550 | 578 | 577 | 576 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 3.252 | 120 | 286 | 206 | 127 |
Saldo inclusief reserves | -19.566 | -19.763 | -18.838 | -19.527 | -19.642 |
De daling van het saldo inclusief reserves met circa €200.000 in 2020 is als volgt te verklaren:
Indexering
Als gevolg van indexering van lonen en prijzen zijn de lasten in 2020 €725.000 hoger.
Lagere kapitaallasten
Als gevolg van een verlaging van het renteomslagpercentage zijn de kapitaallasten in 2020 €180.000 lager.
Stijging tarieven
De financiële gevolgen voor indexering en kapitaallasten leiden tot een tariefstijging van €245.000.
Skatepark
De realisatie van het skatepark leidt tot €160.000 hogere lasten.
Vogeleiland
De renovatie van het paviljoen en plantsoen leidt tot €160.000 hogere lasten.
Dividenduitkering
De uitkering van dividend in 2020 leidt tot €776.000 hogere baten.
Beheerplan IJsseloevers
Als gevolg van het beheerplan IJsseloevers zijn de lasten in 2019 €100.000 hoger.
(bedragen x €1.000)
Leefomgeving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Parkeren | -2.061 | -1.773 | -1.744 | -1.715 | -1.686 |
Openbaar vervoer | -366 | -354 | -355 | -355 | -356 |
Parkeerbelasting | 3.123 | 3.021 | 3.021 | 3.021 | 3.020 |
Verkeer en vervoer | -16.878 | -14.816 | -13.992 | -14.627 | -14.637 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -7.112 | -7.567 | -6.885 | -6.885 | -6.940 |
Economische Havens en waterwegen | 3 | -5 | -5 | -6 | -6 |
Riolering | 1.327 | 1.614 | 1.614 | 1.614 | 1.614 |
Begraafplaatsen | -203 | -173 | -173 | -173 | -173 |
Treasury | 19 | 795 | 19 | 19 | 19 |
Inkomensregelingen | -624 | -624 | -624 | -624 | -624 |
Ruimtelijke ordening | -46 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo exclusief reserves | -22.818 | -19.883 | -19.124 | -19.733 | -19.769 |
(bedragen x €1.000)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 220 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -220 | 0 | 0 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Rioleringsplan 2015-2020 | 4,3 Mb | |
Visie Leefomgeving 2014 | 7,8 Mb | |
Uitvoeringsprogramma leefomgeving 2016 | 2,4 Mb | |
MeerJarenOnderhoudsProgramma Mind 2019-2022 | 36,1 Mb | |
Meerjaren perspectief Parkeren 2018 | 0,5 Mb | |
Fietsbeleidsplan Deventer Fietst! 2010-2015 | 0,5 Mb |
NV
NV Centrumgarage Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG03 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 5 % | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van de parkeergarage Sijzenbaan, nabij het winkelgebied van de binnenstad. | ||
Financieel risico: | Risico is dat het winkelaanbod in de binnenstad afneemt en bezoekersaantal (en de omzet en het resultaat van de centrum garage) terugloopt. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer bezit ca. 5% van de aandelen in deze vennootschap. De overige aandeelhouders zijn binnenstadondernemers en particulieren. In beginsel loopt de gemeente risico op verlies van het ingebrachte risicodragend kapitaal ad €39.600 en op de structurele dividendraming ad €19.000. Los van het feit dat de vennootschap vermogen heeft voor opvang van risico’s geven de praktijk tot nu toe en de vooruitzichten aan dat beide risico’s beperkt zijn. | ||
Beleidsvoornemens: | Het nog aantrekkelijker maken van de voorziening is en blijft een doelstelling. | ||
Contractwaarde 2020: | |||
Bijdrage GR 2020: | |||
Subsidie 2020: | |||
Dividend 2020: | € 19.000 |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 1.247.707 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 545.001 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 616.003 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | € 39.552 (€ 39.552) | ||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
BV
Het Groenbedrijf BV
BV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG03 | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Beheer, onderhoud, aanleg en vervanging van openbaar groen en zorgen voor een duurzame instandhouding. Sociale onderneming door inzet van mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. | ||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen is toereikend. De omzet komt in hoofdzaak van gemeenten. Financiële risico's zijn beperkt. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer en KonnecteD BV zijn elk voor 50% aandeelhouder in HGB BV. Formeel is het risico van de gemeente beperkt tot het ingebrachte en geactiveerde aandelenkapitaal ad €30.000. | ||
Beleidsvoornemens: | Het Groenbedrijf verzorgt de leefomgeving van de gemeente Deventer en doet dat voor een substantieel deel met mensen met lagere / beperkte competenties. HGB draagt bij aan social return. HGB heeft haar doelstellingen in 4 rendementsgebieden vertaald: economisch- , sociaal - en duurzaam rendement en het maatschappelijk / omgeving rendement.In 2019 is de realisatie van de investering van Circulus-Berkel BV in een nieuwe milieustraat gestart en de gezamenlijke huisvesting aan de Westfalenstraat van Circulus-Berkel BV, Cambio Buurtbeheerbedrijf en Het Groenbedrijf BV. Het Groenbedrijf wordt huurder. In 2019 wordt over het voorstel tot strategisch bomenbeheer besloten. Beoogd wordt vaker te snoeien wat tot kwaliteitsverbetering van het openbaar groen leidt en op termijn een structureel financieel voordeel voor de gemeente oplevert.De aandeelhoudersvergadering heeft ingestemd met het voorstel van de directeur van HGB om de vaststelling van de jaarrekening 2018 uit te stellen tot uiterlijk 1-11-2019. reden is dat accountant Deloitte wegens persoonlijke omstandigheden binnen Deloitte pas na de zomer met haar controlewerkzaamheden kan starten. | ||
Contractwaarde 2020: | € 7.788.547 | ||
Bijdrage GR 2020: | |||
Subsidie 2020: | |||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 1.634.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 1.964.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 110.000 | € 300 | Nog niet bekend |
Bron: | Prognose | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | € 30.000 (€ 30.000) | ||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
- Openbaar groen en (openlucht) recreatieBegrote lasten excl. reserves € 9.574 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 2.007 (bedragen x €1.000)
- RioleringBegrote lasten excl. reserves € 6.731 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 8.339 (bedragen x €1.000)
- Begraafplaatsen en crematoriaBegrote lasten excl. reserves € 327 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 154 (bedragen x €1.000)
- Verkeer en vervoerBegrote lasten excl. reserves € 15.533 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 468 (bedragen x €1.000)
- InkomensregelingenBegrote lasten excl. reserves € 51.228 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 38.501 (bedragen x €1.000)
- TreasuryBegrote lasten excl. reserves € 287 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 7.000 (bedragen x €1.000)
- ParkeerbelastingBegrote lasten excl. reserves € 613 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 3.634 (bedragen x €1.000)
- ParkerenBegrote lasten excl. reserves € 2.986 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 1.200 (bedragen x €1.000)
- Economische havens en waterwegenBegrote lasten excl. reserves € 297 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 292 (bedragen x €1.000)
- Openbaar vervoerBegrote lasten excl. reserves € 360 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 5 (bedragen x €1.000)