Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het de milieugevolgen, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn. De energietransitie is als gevolg van het akkoord van Parijs en de aardbevingen van Groningen landelijk en regionaal / lokaal een urgente opgave geworden. Het Rijk vraagt in wetgeving (wet VET 1 juli 2018) en in het Klimaatakkoord een stevige regierol van de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% CO2 reductie in 2030 te realiseren.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
De gemeenteraad heeft begin 2018 het Afval- en Grondstoffenplan 2015 – 2018 geëvalueerd. Er is sprake van 86 kilo restafval per inwoner per jaar. Deventer blijft daarmee koploper afvalscheiding. Het komende jaar zal aan de gemeenteraad een nieuw Afval- en Grondstoffenplan worden voorgelegd.
Op het gebied van bodem vormt het Convenant 2016-2020 tussen VNG, IPO, VNG en UvW de leidraad.
Het kader voor geluid wordt gevormd door de Wet Geluidhinder die afgelopen jaren is vernieuwd onder de noemer van Swung (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid).
Vrijwel alle milieuwetgeving zal worden opgenomen in de Omgevingswet. In een aantal gevallen, zoals bodem, wordt dit gecombineerd met een ingrijpende stelselwijziging en met (ruimtelijke en milieu) ingrepen als gevolg van de energietransitie, o.a. door de zoektocht naar nieuwe energiebronnen zoals geothermie. Voor de invoering van de Omgevingswet is op vrijwel alle beleidsterreinen personele inzet nodig.
Voor duurzaamheid is het wat en hoe vastgelegd in de Uitvoeringsagenda Duurzame Energie (2011-2018). De energietransitie krijgt steeds meer vorm in publiek-private samenwerkingsvormen tussen burgers, bedrijfsleven, woningcorporaties, energienetbeheerders en -leveranciers, (kennis)instellingen maatschappelijke organisaties en (mede)overheden. In het energieplan, wordt de transitie-opgave vertaald naar de opwek, opslag en distributie van duurzame energie. Het warmtevraagstuk is hierin cruciaal. In maart 2018 heeft de raad het locatieonderzoek naar windenergie ontvangen waarover nog een besluit moet worden genomen. Het aantal initiatieven voor zonnestroom / parken neemt toe en vraagt om een (her)overweging van ruimtelijke en andere criteria (Structuurvisie Zonnestroom 2015 is niet vastgesteld). Gemeenten worden door het Rijk (Klimaatakkoord) gevraagd om aan te sluiten bij een regio voor een Regionale Energie Strategie (RES).
Bij Vergunningen, Toezicht en Handhaving en bij bodem, geluid en lucht speelt de ontwikkeling van de Omgevingsdienst. In de nieuwe VTH-wet is bepaald dat gemeenten verplicht zijn om het basispakket aan milieutaken onder te brengen in de Openbaar Lichaam in een Gemeenschappelijke Regeling. De Omgevingsdienst IJsselland is vanaf 1 januari 2018 operationeel. De basistaken rond asbest moeten voor Deventer nog worden overgedragen aan de OD. Naar verwachting zijn hiervoor extra uren nodig om goed voorbereid te zijn op de nieuwe asbestwet (2024).
Een specifiek onderwerp waar komende jaren aandacht voor wordt gevraagd is asbest. De wetgever heeft bepaald dat alle asbestdaken per 2024 gesaneerd moeten zijn. De provincie verwacht hierbij een stevige inzet van gemeenten. Van 2018 tot en met 2022 is hiervoor jaarlijks €50.000 gereserveerd.
In 2018 heeft de gemeente Deventer meegedaan aan een grootschalig aanbesteding van de provincie Overijssel en Gelderland voor een nieuwe concessiehouder voor elektrische laadpalen. Naar verwachting worden, op aanvraag, de komende drie jaar 100 laadpalen in de openbare ruimte bijgeplaatst.
Overige relevante beleidskaders zijn: herziene kader Externe Veiligheid, Basisnet Spoor, Werkwijze Ecologie, Europese normen voor Luchtkwaliteit, Verdrag van Aarhus betreffende informatie, inspraak en besluitvorming inzake milieuaangelegenheden.
Doelstelling - Verbetering van de milieukwaliteit
Doorgaande verbetering van de milieukwaliteit en ecologische kwaliteit in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Toename hernieuwbare elektriciteit.
Het jaarlijks toenemen van het percentage hernieuwbare energie (electriciteit en warmte) en het dalen van de geproduceerde CO2.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Terugdringen geluidoverlast.
Het verder terugdringen van geluidoverlast als gevolg van verkeer.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Doorgaande verbetering duurzaamheid
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Verbetering kwaliteit van bodem en ondergrond.
Het verder verbeteren van de kwaliteit van bodem en ondergrond.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Beleidsindicatoren | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
33 | Volksgezondheid en milieu | Omvang huishoudelijk restafval | 388 | Kg/inwoner | CBS |
34 | Volksgezondheid en milieu | Hernieuwbare elektriciteit | 4,50 | % | RWS |
(bedragen x €1.000)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten | 15.829 | 17.511 | 16.283 | 16.283 | 16.283 |
Baten | 13.312 | 15.307 | 14.412 | 14.412 | 14.412 |
Saldo exclusief reserves | -2.517 | -2.204 | -1.871 | -1.871 | -1.871 |
Storting in reserves | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Putting uit reserves | 774 | 306 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 774 | 303 | -3 | -3 | -3 |
Saldo inclusief reserves | -1.743 | -1.901 | -1.874 | -1.874 | -1.874 |
De stijging van het saldo tussen 2019 en 2020 inclusief reserves is als volgt te verklaren:
Milieubeheer (taakveld duurzaamheid)
Als gevolg van de motie Duurzaamheid - uitvoering energieplan (raadsvergadering begroting 2019-2022) is vanaf 2020 een structureel bedrag van €250.000 beschikbaar. Nadere invulling via het energieplan, tevens zal de verduurzaming van gemeentelijke panden en klimaatadaptatie betrokken worden.
(bedragen x €1.000)
Milieu en Duurzaamheid | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Milieubeheer | -3.562 | -3.586 | -3.253 | -3.253 | -3.253 |
Afval | 1.810 | 2.338 | 2.163 | 2.163 | 2.163 |
Treasury | 10 | 9 | 184 | 184 | 184 |
Inkomensregelingen | -775 | -965 | -965 | -965 | -965 |
Saldo exclusief reserves | -2.517 | -2.204 | -1.871 | -1.871 | -1.871 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Afval- en grondstoffenplan 2015-2018 | 1,2 Mb | |
Beleidsnota ecologie | 2,5 Mb | |
Gebiedsgericht Grondwaterbeheerplan | 1,7 Mb | |
Omgevingsvisie externe veiligheid 2015 | 4,7 Mb | |
Uitvoeringsagenda Duurzaamheid | 1,3 Mb |
NV
NV Vastgoed Milieucentrum Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG04 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 49,50% | ||
Doel en openbaar belang: | Realiseren, in stand houden en beheren van de accommodatie voor een milieucentrum annex kinderboerderij. | ||
Financieel risico: | Financiële risico's zijn beperkt. Exploitatie en balansmutaties verlopen jaarlijks volgens een vast patroon. | ||
Toelichting: | Ongeveer 49,5% van de aandelen in deze vennootschap is in handen van de gemeente Deventer. De overige aandeelhouders zijn Woningstichting Rentree (ongeveer 49,5%), Sallcon (0,8%) en IVN (0,1%). Deze vennootschap kent beperkte bedrijfsvoeringrisico’s. Het weerstandsvermogen is toereikend. De stichting Ulebelt is enige huurder van dit maatschappelijk vastgoed. | ||
Beleidsvoornemens: | De Ulebelt (huurder van het vastgoed) blijft naast haar prestaties op de kernprestaties educatie, kinderboerderij en terrein inzetten op maatschappelijke activiteiten. Het betreft onder meer het aanbieden van werkplekken in het kader van re-integratie, zorg en reclassering, stageplaatsen voor scholing, faciliteren van activiteiten voor mensen met een beperking, maar ook facilitering van doelgroepen buitenschoolse- en kinderopvang, natuur- en milieuorganisaties en andere wijkgerichte organisaties. In 2019 start een verkenning naar toekomstopties voor de NV. Er zijn twee aanleidingen voor deze verkenning. Ten eerste de vennootschapsbelastingplicht vanaf 1-1-2016. Deze belastingplicht is er alleen al door de NV-vorm. In een andere juridische vorm (bijvoorbeeld stichting of onderbrenging van het eigendom bij de gemeente) zou die belastingplicht er niet zijn. Ten tweede beraadt de gemeente Deventer zich in 2019 als groot aandeelhouder over de positionering van maatschappelijk vastgoed, waaronder die van de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer, het sportbedrijf en de NV Milieucentrum. | ||
Contractwaarde 2020: | |||
Bijdrage GR 2020: | |||
Subsidie 2020: | |||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 622.850 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 135.845 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | € 6.058 | Niet bekend | Niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | € 272.268 (0) | ||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
GR
GR Omgevingsdienst IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Wijhe | ||
Website: | |||
Programma: | PG04 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 8% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van vergunningverlening, toezicht houden en handhaving van de milieuwetgeving. | ||
Financieel risico: | In juni 2018 zijn door het Algemeen Bestuur de nota "Kaders weerstandsvermogen" en nota "weerstandsvermogen" vastgesteld. De laatst genoemde nota gaat in op de bepaling van de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico inventarisatie. De risico-inventarisatie resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van €311.000 en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Veel nieuwe ontwikkelingen zijn te benoemen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van asbestdaken <2024 in Overijssel krijgt aandacht.Ook in 2020 wordt de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD geïntensiveerd.Op 22-5-2019 heeft de gemeenteraad besloten geen zienswijze in te dienen op de begroting 2020 van de Omgevingsdienst. Gelijktijdig is echter een motie aangenomen waarin het volgende is gesteld en besloten. Uit de Begroting 2020-2024 van de Omgevingsdienst blijkt niet dat de in 2018 niet bestede middelen voor Energie en Duurzaamheid (€346.000) worden ingezet voor het oorspronkelijk bestede doel en dus ook niet dat het restant beschikbaar blijft voor uitvoering van dit project. Raadsbesluit luidt dat het college in de eerstvolgende vergadering van het Algemeen Bestuur aan de orde stelt dat de resterende middelen voor energietoezicht ook daadwerkelijk met prioriteit aan het project energie en duurzaamheid worden besteed. | ||
Contractwaarde 2020: | |||
Bijdrage GR 2020: | € 1.398.364 | ||
Subsidie 2020: | |||
Dividend 2020: |
Financiele gegevens | 2018 | 2019 | 2020 |
Eigen vermogen: | € 755.258 | € 755.258 | € 755.258 |
Vreemd vermogen: | € 2.102.779 | € 2.102.779 | € 2.102.779 |
Resultaat: | € 755.258 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: | |||
Agio 31-12-2020: | |||
Kapitaal storting 31-12-2020: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2020: |
- InkomensregelingenBegrote lasten excl. reserves € 51.228 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 38.501 (bedragen x €1.000)
- TreasuryBegrote lasten excl. reserves € 287 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 7.000 (bedragen x €1.000)
- MilieubeheerBegrote lasten excl. reserves € 4.775 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 1.189 (bedragen x €1.000)
- AfvalBegrote lasten excl. reserves € 11.771 (bedragen x €1.000)Begrote Baten excl. reserves € 14.108 (bedragen x €1.000)