Het college stelt elk jaar de gewenste opbrengst van onroerende- en roerende zaken belastingen vast. Op basis van de jaarlijkse herwaardering en de gewenste opbrengst worden de tarieven voor de onroerende- en roerende zaakbelasting jaarlijks berekend. Per september 2019 zijn de conceptwaarden van de herwaardering gebruikt om de tarieven te berekenen voor het heffen van de belasting in 2020. Op het moment van ramen waren de waarderingen niet afgerond. In de raming is uitgegaan van een gereed percentage taxatiewaarden van 80%. Waarbij onder andere de percelen bouwgrond, en een deel van de bedrijfswaarden nog gewaardeerd moeten worden.
De opbrengsten worden geraamd op:
(bedragen x €1)
Belasting 2020 | Opbrengst in 2020 |
OZB-opbrengst | 26.849.185 |
RZB-opbrengst | 9.500 |
De tarieven stijgen ten opzichte van 2020 met 2,65%. De geraamde opbrengst 2020 bedraagt €316.754.
Op basis van ervaringen wordt hiervan jaarlijks circa €9.500 kwijtgescholden. Er is sprake van een bestand van ruim 6.600 honden.
De gemeente controleert jaarlijks steekproefsgewijs het hondenbezit. Deze controle tezamen met de publicaties van de voorgenomen controles zorgt ieder jaar weer een kleine uitbreiding van het aantal geregistreerde honden.
(bedragen x €1)
Belasting 2020 | Opbrengst in 2020 |
Hondenbelasting | 316.754 |
De totale begrote parkeeropbrengst voor 2020 is geraamd op €4.729.657.
De parkeertarieven zijn met 0,7% extra verhoogd conform MPP, naast de reguliere indexatie van 2,65%.
Deze opbrengst is conform het nieuwe BBV met ingang van 2018 verantwoord op twee taakvelden, te weten:
- op taakveld 0.63 parkeerbelasting voor een bedrag van €3.634.418. Dit is de publiekrechtelijke opbrengst voor het straat parkeren. Dit is inclusief de €138.000 voor het omzetten van parkeren vergunninghouders naar straat parkeren.
- op taakveld 2.2 parkeren, voor een bedrag van €1.095.239 Dit is de privaatrechtelijke opbrengst voor het garage parkeren.
(bedragen x €1)
Belasting 2020 | Opbrengst in 2020 |
Parkeerbelasting | 4.729.657 |
Deze belastingen worden geheven voor het hebben van voorwerpen onder of boven, voor openbaar gebruik bestemde, gemeentegrond, maar ook voor de vergunning voor ingebruikname van gemeentelijke gronden. Onder de precariobelasting vallen ook de marktgelden. De gemeente Deventer heft haar gelden op basis van een marktprecario verordening. Een berekening kostendekkendheid is hiervoor niet benodigd. Op basis van het Raadsbesluit van 16 december 1998 (nummer 98.19993) komt een deel van de precario ten goede aan het ondernemersfonds Deventer binnenstad.
(bedragen x €1)
Belasting 2020 | Opbrengst in 2020 |
Precario inclusief marktgelden | 466.374 |
Waarvan marktgelden | 292.000 |
Jaarlijks worden alle aanbieders van overnachtingslocaties uitgenodigd tot het doen van de aangifte toeristenbelasting. Hiertoe worden de aanbieders aangeschreven met uitleg over de heffing en afdracht van toeristenbelasting en ontvangen de aanbieders een aangifteformulier. De heffing wordt opgelegd na het lopende jaar. Naar aanleiding van het daadwerkelijk aantal overnachtingen wordt de belasting opgelegd.De aanslag wordt tevens verzonden aan aanbieders van Airbnb.
(bedragen x €1)
Belasting 2020 | Opbrengst in 2020 |
Toeristenbelasting | 153.900 |
De afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing en valt voor de lokale heffingen onder de belastingen. De afvalstoffenheffing mag maximaal kostendekkend zijn. De afvalstoffenheffing is verschuldigd voor het gebruik van een perceel waar de gemeente een inzamelplicht heeft voor de huishoudelijke afvalstoffen.
De inwoners van Deventer zetten verder in op het recyclen van grondstoffen met behulp van de aanwezige voorzieningen.
Ook in 2020 blijven de oorspronkelijke beleidsuitgangspunten van Diftar onverkort van toepassing:
- er geldt een 0-tarief voor GFT en PMD;
- de tarieven zijn maximaal 100% kostendekkend;
- er geldt een vast tarief per huishouden en een variabel tarief voor restafval, afhankelijk van het aanbiedvolume;
- de literprijs is voor elke container gelijk. Het variabele tarief varieert recht evenredig met het aantal beschikbare liters van de container/ondergrondse container (140, 240 of 50 liter);
- de tariefopbouw is zodanig dat geen enkel containervolume benadeeld of bevoordeeld wordt;
- voor een 240 liter container of een extra tweede container (ongeacht volume) geldt een toeslag van €36.
- Het uitgangspunt blijft dat een huishouden gemiddeld 6 keer per jaar de restafvalcontainer aanbiedt (prognose voor 2019 is gemiddeld 6).
Met ingang van 2020 is er sprake van een forse kostenstijging voor het verwerken van huishoudelijk afval. Een verhoging van de verbrandingsbelasting van 238% en tegelijkertijd daalt de waarde van grondstoffen. Deze ontwikkelingen zijn autonoom van aard en niet beïnvloedbaar door gemeenten, maar zijn van grote invloed op de kosten. Het totale effect van de kostenverhoging is in 2020 €2,1 miljoen.
De kostenverhoging en de beleidsuitgangspunten leiden tot de volgende tarieven:
· Het basistarief stijgt naar €205,20 (2019: €164,84).
· De aanbiedingstarieven voor restafval blijven ongewijzigd ten opzichte van 2019.
De tarieven worden opgenomen in de verordening afvalstoffenheffing 2020.
(bedragen x €1)
Volume-container | 2018 | 2019 | 2020 |
240 liter | 15,61 | 16,06 | 16,06 |
140 liter | 9,11 | 9,37 | 9,37 |
50 liter | 3,25 | 3,35 | 3,35 |
(bedragen x €1)
Recht 2020 | Opbrengst in 2020 |
Afvalstoffenheffing | 12.908.406 |
Toelichting | in € | In % |
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | -12.736 | |
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen | 1.197 | |
Netto kosten taakveld | -11.539 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | -706 | |
BTW | -1.231 | |
Totale kosten | -13.476 | 100% |
Opbrengst heffingen | 12.908 | |
Dekking | 12.908 | 96% |
De hoofdlijnen van de kostenontwikkeling zijn beschreven in het Gemeentelijk rioleringsplan 2015-2020 zoals dat in november 2014 door uw raad is vastgesteld. De volgende zaken werken door in de tariefstelling voor 2020:
- Bij vaststelling van het GRP is besloten om geen middelen te reserveren voor de theoretische vervangingsgolf die over 30 tot 40 jaar op lijkt te gaan treden. Deze keuze wordt in 2020 heroverwogen.
- Bij vaststelling van het GRP is besloten dat het tarief direct de kosten volgt.
- Door verlaging van het rentetarief van 2,5 naar 2,2 % dalen de kapitaallasten met € 73.000.
- De indexering op de kosten is toegepast zoals aangegeven in de begrotingsrichtlijnen.
- Het aantal huishoudens is met 864 toegenomen.
- Vorig jaar is gestart met het toerekenen van areaalaccres. Door de forse toename van het aantal huishoudens is het mogelijk dit jaar een inhaalslag te maken op dit punt en toch het tarief gelijk te houden. Er wordt areaalaccres opgevoerd van 113.000 euro.
Toelichting rioolheffing 2020 en begrotingsramingen
Om het basistarief te kunnen bepalen is een aantal elementen van belang. Uitgangspunt is de kosten in de primaire begroting. Hierop dienen die elementen in mindering te worden gebracht die niet (deels) via het basistarief worden gegenereerd.
(bedragen x €1):
Geraamde kosten in de begroting 2020 | 7.349.000 |
Overhead | 514.000 |
BTW kosten | 476.000 |
Te dekken kosten | 8.339.000 |
Ter bepaling van het bedrag dat via het basistarief dient te worden gegenereerd worden de volgende kostenelementen in mindering gebracht:
(bedragen x €1):
Nieuwe rioolaansluitingen | -100.000 |
Tariefdifferentiatie | -175.000 |
Kwijtscheldingen | -624.000 |
Te dekken kosten via het basistarief rioolheffing | 7.439.000 |
Het geraamde aantal te belasten aansluitingen, gecorrigeerd voor wat betreft tarievendifferentiatie, ontheffingen en kwijtscheldingen bedraagt 43.198. Om de kosten te kunnen dekken is een basistarief van €172,20 noodzakelijk.
De specificatie van de totale opbrengsten is dan:
(bedragen x €1)
Basistarief rioolheffing | 7.439.000 |
Opbrengsten tarievendifferentiatie | 175.000 |
Opbrengsten nieuwe rioolaansluitingen | 100.000 |
Kwijtscheldingen | 624.000 |
Totaal | 8.339.000 |
(bedragen x €1)
Recht 2020 | Opbrengst in 2020 |
Rioolheffing | 8.239.000 |
Toelichting | in € | In % |
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | -7.349 | |
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen | 100 | |
Netto kosten taakveld | -7.249 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | -514 | |
BTW | -476 | |
Totale kosten | -8.239 | 100% |
Opbrengst heffingen | 8.239 | |
Dekking | 8.239 | 100% |
De exploitatie van de haven is niet kostendekkend. Dat komt doordat wij uitgevoerde groot onderhoudswerkzaamheden niet doorberekenen in de havengelden. Conform amendement 12.1 (raadsvergadering 7 november 2018) worden de tarieven Haven- en opslaggelden niet verhoogd in 2020. De kostendekkendheid komt daarmee op 71%. In 2020 wordt voor schepen met een Green Award Certificaat (zie ook www.greenaward.org) in het kader van de duurzaamheidsambities een aangepast tarief ingesteld.
(bedragen x €1)
Recht 2020 | Opbrengst in 2020 |
Haven en opslaggelden | 253.000 |
Toelichting | in € | In % |
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | -297 | |
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen | 52 | |
Netto kosten taakveld | -245 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | -112 | |
BTW | 0 | |
Totale kosten | -357 | 100% |
Opbrengst heffingen | 253 | |
Dekking | 253 | 71% |
De lijkbezorgingsrechten hebben het karakter van een bestemmingsheffing. Hierdoor is er een relatie tussen de opbrengst van de rechten enerzijds en de kosten van de door de gemeente te leveren dienst of tegenprestatie anderzijds. De tarieven in de verordening (als geheel) mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. De mate van kostendekking vloeit voort uit de lasten en de totale opbrengsten uit het in rekening gebrachte tarief.
Kostendekkendheid:
Het algemene beleid is de tarieven zoveel mogelijk kostendekkend te laten zijn. In een aantal gevallen is dat structureel niet mogelijk. Dit geldt ook voor het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen. De kostendekkendheid van de tarieven van de gemeentelijke begraafplaatsen bedraagt thans ongeveer 47% en wordt onder meer beïnvloed door het feit dat de begraafplaats Roeterdsweg, gelet op de in het verleden uitgegeven eeuwigdurende grafrechten, niet kan worden gesloten maar wel moet worden onderhouden.
(bedragen x €1)
Recht 2020 | Opbrengst in 2020 |
Begraafrechten | 153.729 |
Toelichting | in € | In % |
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | -306 | |
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen | - | |
Netto kosten taakveld | -306 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | -24 | |
BTW | 0 | |
Totale kosten | -330 | 100% |
Opbrengst heffingen | 154 | |
Dekking | 154 | 47% |